Videm 14
9244 Sveti Jurij ob Ščavnici
Spoštovani občani in občanke in ostala zainteresirana javnost v Sloveniji, nenazadnje pa tudi vse pristojne državne inštitucije v Ljubljani.
Glede na nedavni članek na portalu Sobotainfo.com glede izvajanja javne gospodarske službe oskrba s pitno vodo, sem dolžan vsem, predvsem pa občanom naše občine podati nekaj pojasnil v zvezi z izvajanjem te javne gospodarske službe v občini Sveti Jurij ob Ščavnici.
Za začetek bom navedel le dve izmed mnogih pravnih osnov, ki urejujeta to javno službo, ki je v pristojnosti lokalnih skupnosti.
1. Kot vemo je pravica do zdrave pitne vode ustavna pravica saj 70a člen ustave (pravica do pitne vode) navaja citiram:
»Vsakdo ima pravico do pitne vode.
Vodni viri so javno dobro v upravljanju države.
Vodni viri služijo prednostno in trajnostno oskrbi prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev in v tem delu niso tržno blago.
Oskrbo prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev zagotavlja država preko samoupravnih lokalnih skupnosti neposredno in neprofitno.«
2. Z datumom 01.04.2025 pa je pričel veljati Zakon o oskrbi s pitno vodo ter odvajanju in čiščenju komunalne odpadne vode – ZOPVOOV (Uradni list RS, št. 21/2025), ki v svojem 11. odstavku 15. člena, govori o oblikovanju cen javnih služb, citiram:
»Če občina z drugo občino, ki ima primanjkljaj pitne vode, sklene dogovor o dobavi pitne vode za uporabnike javne službe v tej drugi občini (v nadaljnjem besedilu: dogovor o dobavi), se oskrba s pitno vodo, ki je predmet dogovora o dobavi, izvaja neprofitno. Cena dobave pitne vode iz prejšnjega stavka temelji na stroškovni osnovi, ki vključuje zgolj:
– stroške infrastrukture, ki jo občina, ki zagotavlja dobavo pitne vode, uporablja za dobavo te pitne vode, in
– stroške izvajanja storitve, ki je predmet dogovora o dobavi.«
Zakon o oskrbi s pitno vodo ter odvajanju in čiščenju komunalne odpadne vode torej prepoveduje tržno zaračunavanje medobčinske dobave pitne vode. Občine si torej ne smejo zaračunavati dobička, kadar gre za javno službo oskrbe s pitno vodo. Kar pomeni, da so sprejeti sklepi občin Ljutomer, Križevci, Veržej in Razkrižje, ki določajo tržno ceno za dobavo pitne vode naši občini protiustavni in v nasprotju s prej veljavno zakonodajo, temveč tudi v neposrednem nasprotju z sedaj veljavnim zakonom, ki izrecno prepoveduje takšno ravnanje.
S tem je bila občini Sveti Jurij ob Ščavnici naložena cena, ki ni stroškovna in ni zakonita, ampak presega meje dopustnega financiranja gospodarske javne službe, ki mora temeljiti na načelu neprofitnosti.
Vemo, da je občina Sveti Jurij ob Ščavnici skupaj z občinami Apače, Gornja Radgona, Križevci, Ljutomer, Radenci, Razkrižje in Veržej izvedla projekt »Oskrba s pitno vodo Pomurja – Sistem C«, na podlagi katerega so izgradile skupni vodovod ter za upravljanje le-tega ustanovile Javno podjetje Prlekija, nad katerim pa se je 7.5.2024 pričel stečajni postopek.
Štiri od občin, ki so sodelovale v projektu »Oskrba s pitno vodo Pomurja – Sistem C« in sicer Občina Križevci, Ljutomer, Razkrižje in Veržej, so dne 5.7.2024 ustanovile javno podjetje Prleška komunala d.o.o., ki od 7.11.2024 za navedene občine izvaja gospodarsko javno službo oskrbe s pitno vodo, ne pa tudi za Občino Sveti Jurij ob Ščavnici. Občini Sveti Jurij ob Ščavnici je navedeno podjetje ponudilo oskrbo s pitno vodo iz solastniškega vodnega vira in vodovoda po višji ceni (po tako imenovani ceni posebnih storitev), kar občino ter občane Občine Sveti Jurij ob Ščavnici postavlja v neenak položaj v primerjavi z občani sosednjih občin. V javnem interesu je namreč, da se javna služba izvaja v korist vseh prebivalcev pod enakimi pogoji.
Z ravnanjem sosednjih občin je Občini Sveti Jurij ob Ščavnici onemogočeno zagotavljanje oskrbe prebivalstva s pitno vodo ter s tem zadovoljevanje javnih potreb po ekonomsko enakimi pogoji kot lahko to počnejo ostale občine, solastnice vodovoda, kar vpliva tako na premoženjske in druge pravice ter interese občine in ima neposredne posledice za javna sredstva.
Naša občina je bila ena izmed osmih občin ustanoviteljic skupnega javnega podjetja. Na podlagi pogodb z občinami je javno podjetje Prlekija upravljalo s skupnim vodovodnim sistemom C, ki je bil enoten v vseh 8 občinah. V skupnem podjetju smo vedno delovali kot dober gospodar in zanesljiv partner, kar za nekatere občine ne moremo trditi. Te občine so s svojimi potezami po našem mnenju tudi povzročile stečaj podjetja.
Od stečaja naprej so se občine intenzivno pripravljale na organizacijo javne službe. Tako sta nastali dve novi javni podjetji in sicer:
1. Prleška komunala, ki so jo ustanovile občine Ljutomer, Križevci, Veržej in Razkrižje.
2. Komunala Radgona, v katero lastništvo sta pristopili dve občini, tako so sedaj lastnice naslednje občine: Gornja Radgona, Apače in Sveti Jurij ob Ščavnici.
Problem organizacije javne službe vodooskrbe v naši občini pa je sledeč. Naša občina dobiva 70 % vse potrebne vode preko primarnega vodovodnega omrežja na območju občin Križevci in Ljutomer in iz vodnih virov Mota in Lukavci, ki prav tako ležita na področjih teh dveh občin. Na podlagi sporazuma o ureditvi medsebojnih razmerij, pravic in obveznosti na sistemu C z dne 10.10.2024, ki je bil podpisan s strani vseh 8 občin in na podlagi zapisnika o primopredaji gospodarske javne infrastrukture z dne 7.11.2024 je določeno, da je občina Sveti Jurij ob Ščavnici do razrešitve lastniških razmerij soposestnik obeh vodnih virov. V smislu soposesti na vodnih virih pa ima naša občina tudi določene pravice, ki jih sedaj občine ustanoviteljice Prleške komunale ne priznavajo, oziroma jih ignorirajo.
Ko so občine Ljutomer, Križevci, Veržej in Razkrižje ustanavljale novo javno podjetje PRLEŠKO KOMUNALO pod nobenim pogojem niso želele vključiti naše občine v lastniško strukturo novega javnega podjetja. Naši številni pozivi in sestanki na občini Ljutomer so bili neuslišani. Solastništvo in s tem organizacija vodooskrbe preko Prleške komunale je bil za našo občino edini logični način organizacije javne službe, saj je vodovodno omrežje »sistem C« občin Križevci in Ljutomer fizično povezano z vodovodnim omrežjem naše občine. Vodovodni sistem C je bil zgrajen kot enovit vodovodni sistem, ki zagotavlja vodo občanom vseh 8 občin, tudi našim občanom. V smislu tega so bila pridobljena tudi sofinancerska sredstva s strani države in evropske unije.
Ker smo problem morali rešiti je občinski svet občine Sveti Jurij ob Ščavnici na svoji 1. izredni seji dne 28.8.2024 soglasno sprejel SKLEP o pridobitvi kapitalskega deleža v družbi Javno podjetje Komunala Radgona d.o.o.. S tem smo postavili temelje za organizacijo vodooskrbe v naši občini.
Že omenjeni sporazum o ureditvi medsebojnih razmerij, pravic in obveznosti na sistemu C, ki je bil sprejet na 2. izredni seji občinskega sveta Občine Sveti Jurij ob Ščavnici, dne 10.10. 2024 v 6. členu navaja kako in na kakšen način se bo dobavljala in obračunavala voda iz spodnjih občin do občine Sveti Jurij ob Ščavnici.
Zaradi tega je nelogično sprejetje sklepa spodnjih občin, ki je v vseh občinah enak in, ki govori o načinu obračunavanja ter cenah vode za našo občino. Prav tako nas skrbijo določila elaborata o ceni vode, ki so ga sprejele spodnje občine. Le ta določa, da se dobava vode obračunava za našo občino kot posebna storitev, kar je nezakonito saj gre v našem primeru za izvajanje javne gospodarske službe.
Po naših izračunih bi na osnovi teh sprejetih sklepov in elaborata cena vode za naše občane znašala okrog 2,5 € za 1 m3. To je cena, ki je nesprejemljiva za naše občane, kakor tudi za proračun naše občine.
Neizpodbitno je dejstvo, da je občina Sveti Jurij ob Ščavnici:
- soinvestitor in solastnik infrastrukture – vodnih virov in transportne infrastrukture do Občine Sveti Jurij ob Ščavnici,
- soposestnik vodnih virov, ter
- imetnik veljavnih vodnih dovoljenj za črpanje pitne vode iz navedenih virov (Mota, Lukavci), za namen izvajanja javne službe na območju Občine Sveti Jurij ob Ščavnici.
Spoštovani občani občine Sveti Jurij ob Ščavnici, v zgoraj navedenih stavkih sem na grobo opisal celotno problematiko, ki je nastala po stečaju javnega podjetja Prlekija d.o.o.. Naša občina je vložila znatna lastna proračunska sredstva v skupno javno podjetje in v skupni vodovodni sistem C. In vse to z namenom, da bomo vsi občani naše občine imeli zagotovljeno zdravo pitno vodo v zadostnih količinah. Sedaj po stečaju javnega podjetja Prlekija pa vse to ni več pomembno.
Postavlja se vprašanje zakaj sta občini ustanoviteljici skupnega javnega podjetja (Ljutomer in Križevci) izvedli izvržbo proti svojemu javnemu podjetju??. Na drugi strani je občina Radenci s svojim režijskim obratom zaračunavala vodo po svoje in za lastni interes. Poslovno razmerje med Komunalnim podjetjem Radgona in Prlekijo pa je bilo tudi po svoje čudno in nedorečeno.
Glavni igralci v tej žalostni zgodbi so pozabili na osnovna tri načela na osnovi katerih je bilo ustanovljeno skupno javno podjetje, ki so: ENOVIT SISTEM, ENOTNA CENA in EN UPRAVLJALEC. Kako enostavno in jasno zapisano. Ampak!!!!!?????
Velikim igralcem je uspelo dobro delujoče javno podjetje Prlekija pahniti v stečaj. S tem so verjetno zadovoljili svoj EGO. In to ne glede na to, kaj bo to pomenilo za izvajanje javne gospodarske službe, kar oskrba prebivalcev s pitno vodo vsekakor je.
Še danes je velika skrivnost (ali pa ne) s kakšnim namenom so nekatere občine ustanoviteljice svoje dobro delujoče javno podjetje, ki je bilo organizacijsko, finančno in kadrovsko dobro stoječe in delujoče javno podjetje pahnile v stečaj.
Velika skrivnost pa je tudi ta, zakaj si je občina Ljutomer s svojim novim javnim podjetjem Prleško komunalo, kar naenkrat premislila in z številnimi nespodobnimi povabili vabi našo občino v lastniško strukturo in partnerstvo v njihovem javnem podjetju. S tem bi potem Prleška komunala v naši občini izvajala to javno gospodarsko službo - oskrba prebivalcev s pitno vodo. Glasogovornik ljutomerske županje in direktor Prleške komunale g. Boris Filipič je večkrat javno izjavil, da bi bila cena vode v tem primeru tudi za naše občane enaka kot v spodnjih štirih občinah. To pa spet ne drži, saj je županja Ljutomera jasno in glasno povedala, da zaradi kompleksnosti vodovodnega omrežja v naši občini cena vode ne more biti enaka in bi se izračunala na novo. Enako kot se je sedaj ko upravlja naš vodovod Komunala Radgona.
Začuden sem nad izjavami direktorja Prleške komunale g. Borisa Filipiča, ki trdi da Prleška komunala ni nikoli prekinila dobave pitne vode v občini Sveti Jurij ob Ščavnici.
Ta izjava je ČISTA LAŽ saj je Prleška komunala dne 16. junija, ob 21.30, prekinila dobavo pitne vode naši občini. To so storili brez kakršne koli predhodne najave oziroma obvestila. Razlog so bili znižani pretoki in pritiski vode v transportnih vodih, ki dobavljajo vodo naši občini, so zapisali na spletni strani.
Prav tako ne držijo navedbe g. Filipiča, da so za pomanjkanje vode krive povečane vodne izgube. Vodne izgube na vodovodnem sistemu v naši občini so najmanjše na celotnem sistemu C in znašajo le 18 %, kar so minimalne izgube.
Iz izkušenj prejšnjih let vemo, da so bile tudi takrat težave v dobavi pitne vode v poletni sezoni do občine Sveti Jurij ob Ščavnici. To so ugotovili strokovni delavci javnega podjetja Prlekija v stečaju, ki pa sedaj te strokovne ugotovitve podajajo v novem javnem podjetju Prleški komunali. Torej težava ni nova. Drugi so samo izvajalci javne službe in sodelovanje oziroma nesodelovanje med njimi. Po domače povedano nagajanje in dokazovanje. da so drugi nesposobni.
Spoštovani občani res ne morem verjeti in razumeti s kakšnim namenom in na kakšen način se je Prleška komunala lotila naše občine. Mogoče je ta namen razbrati iz izjave g. direktorja Prleške komunale, ki v omenjenem članku navaja, citiram:
»Če bi občina Sveti Jurij uredila izvajanje javne službe s Prleško komunalo, bi imeli občani bolj zanesljivo oskrbo, nižjo ceno vode in enotno odgovornost za delovanje celotnega sistema«.
V tem stavku je zajeta vsa resnica in namen Prleške komunale in občine Ljutomer. Na vsak način doseči, da se naša občina pridruži njihovemu javnemu podjetju. Tudi s takšnimi ukrepi kot je nedobava vode naši občini.
Še enkrat se sprašujem zakaj nas sedaj tako goreče vabijo pod svoje okrilje, ko pa so lansko leto meseca julija in avgusta vehementno in gladko zavrnili naše sodelovanje v njihovem javnem podjetju.
Zakaj sedaj v vsaki izjavi navajajo, da smo lahko enakovreden partner njihovega javnega podjetja. Da bo cena pitne vode enaka tudi za naše občane.
Jaz osebno ničemur od tega ne verjamem. Preveč sem že videl in slišal na to temo. Spreminjanje stališč za potrebe lokalne politike in všečnosti pred lokalnimi volitvami drugo leto. Mogoče, ampak ljudje božji tukaj govorimo o dobavi zdrave pitne vode, oziroma izvajanje javne službe. Ali res človeška preračunljivost in egoizem ne pozna meja. Ta situacija okrog dobave pitne vode dokazuje trend, ki je aktualen v današnji svetovni politiki, kjer velja pravilo, da veliki pojejo malega. Danes velja da ima argument moči prednost pred močjo argumenta.
Pri vsej tej zmešnjavi pa še najbolj boli to, da vse državne inštitucije na katere smo se obrnili po pomoč pri rešitvi tega gordijskega vozla niso naredile nič. Ali niso pristojni, ali da za ta primer ni sodne prakse, ali pa enostavno nočejo zagristi v to kislo jabolko. Skratka jim je vseeno, saj smo si to zakuhali sami in tako naj to tudi rešimo.
In to bomo tudi naredili. Rešili bomo težave z dobavo pitne vode v naši občini tako, da se bomo oprli na naše vodne vire, ker očitno ne moremo verjeti in zaupati nikomur.
Spoštovani občani v teku je sanacija vodnega vira Žihlava, ki je bil donedavnega zanemarjen, čeprav je vodni vir zelo izdaten. Črpališče Žihlava bo v polnem obratovanju nekje za tri tedne in po pomenil velik korak k samooskrbi z pitno vodo v naši občini. Če bo potrebno bomo v kratkem pristopili k izgradnji še enega črpališča
V tem prehodnem času pa vas prosim, da z vodo ravnamo kot z prepotrebnim naravnim bogastvom, brez katerega ne moremo obstajati.
Za konec tega zapisa se zahvaljujem vsem gasilcem PGD Stara Gora, ki so z intervencijskimi prevozi vode poskrbeli, da so bile prekinitve dobave vode čim krajše. Od 16.06. 2025 pa do današnjega dne so v vodohrane Brezje in Sovjak dostavili 21 cistern pitne vode.
Še enkrat hvala za vašo hitro odzivnost in pomoč.
Župan občine Sveti Jurij ob Ščavnici
Andrej Vrzel
dr.vet.med.